Music from Macbeth
Medeltida filmmusik

Third Ear Band

Music from Macbeth

Skivbolag: Esoteric
Publicerad: 24 maj 2019

1970 var ett viktigt och intensivt år för Third Ear Band. De turnerade i Europa och Storbritannien, släppte sitt självbetitlade andra album (ofta kallat Elements, på grund av låttitlarna: Air, Earth, Water och Fire) och komponerade musiken till en tysk kortfilm, Abelard, om en förbjuden medeltida kärlekshistoria. Man hann till och med att förlora ett par medlemmar – Ursula Smith (cello) och Richard Coff (fiol/viola) – men Glen Sweeney (slagverk) och Paul Minns (oboe) ersatte dem snart med Paul Buckmaster (cello, elbas) och Denim Bridges (gitarr).

När Roman Polanski behövde musik till sin nästa film blev han rekommenderad att kontakta Third Ear Band, för deras arbete med den tyska filmen. Gruppens improvisationsbaserade, orosskapande, medeltidaklingande kammarmusikstil var precis vad Polanski sökte för sin blodiga skräcklika tolkning av Shakespeares pjäs. Men innan inspelningarna tog fart, kom även Simon House (Hawkwind, David Bowie) in i gruppen på fiol och synt.

Third Ear Bands tolkning av Shakespeares tragedi fångar och förstärker de starka, mörka känslor och den osäkerhet som genomsyrar Macbeths (och Lady Macbeths) tankar. Här finns både medeltida dansmusik och oroande, skräckfilmstangerande teman.

Det är en oväntat liten del av skivans totalt sexton spår som har använts i filmen. Men Third Ear Bands musik målar en relevant och tillräckligt omskakande och störande bild av dramat för att stå stadigt på egna ben, utan hjälp av Polanskis bilder. Delvis genom användandet av synt och elbas och det naturligt starka medeltida soundet, men också på grund av bandets genremix av progressiv rock, jazz, klassisk musik och orientaliska tongångar.

Den här ommastrade utgåvan av musiken har utökats med alternativa tagningar av tre av spåren.