Skivrecension

Stilbildande progressiv rock

King Crimson

Live in Vienna

Skivbolag: Panegyric
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 18 Feb 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Live in Vienna, inspelad i Wien 1 december 2016, låg färdig för utgivning i välproducerad och genomarbetad form. Men den uppvisade den sju man starka sättningen, när den nya, åtta man starka upplagan precis hade gjort en dunderkonsert i Chicago 2017, så man lade Wien på is, och valde att ge ut Chicago först, i obearbetad form, direkt från mixerbordet.

När Live in Vienna nu släpps märker man snart att den fortfarande är en berättigad utgivning. King Crimson är även nu, på äldre dar, ett band i utveckling. En god del av låtlistorna på Chicago och Vienna är desamma. Men repertoaren växer ständigt, allt eftersom gruppens gamla sånger arbetas in i den existerande låtkatalogen. Musikerna omskapar låtarna, mer än bara spelar dem. Där finns små förändringar som är hörbara, när man jämför. Vienna och Chicago kompletterar varandra.

Live in Vienna består av tre cd, med konsertens två delar på de två första och extranumren på den tredje. Under Europa-turnén 2016 började man spela låten Fracture, vilket inte hade gjorts sedan 1974. Den fanns visserligen inte med på Wien-konserten, men har lagts till i en inspelning från Köpenhamn från samma turné. Tredje cd:n avslutas med tre soundscapes, tre exempel på den musik som komponerades, ny och fräsch, varje dag, för att flöda ur högtalarna medan publiken tog plats i salongen innan konserterna.