Skivrecension

I melankolins gränsland

Vardan Hovanissian & Emre Gültekin

Karin

Skivbolag: Muziek Publique
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 25 Feb 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Det råder ett speciellt stämningsläge i denna cd-utgåva med Vardan Hovanissian, som spelar den armeniska rörflöjten duduk, och Emre Gültekin på den turkiska långhalslutan baglama. Dessutom medverkar flera musiker på varianter av lokala stränginstrument, slagverk och sång. Texterna är traditionella liksom musiken som arrangerats med ursprung i Armenien, Turkiet, Kurdistan och Georgien.

Musiken på skivan tillägnas den kosmopolitiska period i regionen där den gamla staden Erzurum (tidigare Karin) var en smältdegel för handel och olika kulturer längs Sidenvägen. Flera av numren speglar också den politiskt oroliga bakgrunden i regionen med händelser som historiskt ännu omtalas, främst från Armenien 1915.
Så är musikens funktion här att bidra med minnen och en samtidig vilja till försoning, allt på konstnärligt hög nivå.

I stor utsträckning präglas musiken på skivan av det särpräglade tonfallet hos en duduk. De tolv numren baseras på avgörande skeenden från tidsperioden. Den beslöjade atmosfär som tonen från en duduk förmedlar tillsammans med det sirligt modulerade lutspelet och andligt berörande röster, målar upp ett melankoliskt tillstånd där musik, hågkomst och känsla vävs samman.

Som en del av mångfalden i Mellanösterns musik renodlar artisterna på skivan stämningar och uttryck som finns i områdets etablerade stilar och framförandeformer.