Skivrecension

Kubansk jazz

Chucho Valdés

Jazz batá 2

Skivbolag: Mack Avenue/Naxos
Recenserad av: Andreas Lagercrantz
Publicerad: 12 Mar 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Batá är en helig timglasformad trumma från yoruba-religionen på Kuba. 1972 spelade pianisten Chucho Valdés in ett album med djupa rötter i kubansk musik och med batá i stället för trumset. Med denna skiva återvänder pianisten till det lilla formatet, som ger honom stort utrymme på pianot – utan tvivel är nämligen pianot i förgrunden här, med stöd av bandet: Yelsy Heredia på kontrabas, Dreiser Durruthy Bombale på batá och sång samt Yaroldy Abreu Robles på slagverk. Dessutom medverkar violinisten Regina Carter på två låtar.
Första låten Obatalá är en svit som bjuder på flera olika stilar och ett friare närmast impressionistiskt spel på pianot där medmusikerna så småningom kommer igång med ett mjukt puttrande polyrytmiskt gung för att slutligen landa i en sammanhållet folkloristisk del med ordlös sång. Dessa ingredienser fortsätter sedan skivan igenom. Spänning skapas i mötet mellan det bundna i rytmer och melodier mot ett friare pianospel där Chucho Valdés tar ut svängarna åt flera olika håll: ibland får de intrikata rytmerna huvudrollen och pianot blir till ett slagverksinstrument, ibland som sagt mer impressionistiskt. I grunden är det jazz som möter ett djupt grävande i det kubanska, men också inspiration från Ravel. Musiken blir som så ofta gränsbrytande.