Skivrecension

Harvest
Frisinnat för storband

Malin Wättring 4 med Bohuslän Big Band

Harvest

Skivbolag: Havtorn Records
Recenserad av: Ulf Johanson
Publicerad: 16 feb 2018

Dela den här recensionen:

Fantasirik storbandsmusik från Malin Wättring, kompositör, saxofonist och Årets Jazzkatt-komponist 2017, som skrivit det här beställningsverket för Bohuslän Big Band.
Det är en okonventionell skiva, för Wättring bryr sig föga om storbandsnormer, utan ser det erfarna och skickliga bandet mer som en resurs för egna idéer.
Inledande Melankolia marscherar på bred front med sin lite pampiga melodifigur och Ravelinspirerade struktur innan den bryter upp i friformsaktivitet, blir intim med bara några få röster, innan den åter samlar styrkorna och blir pampig igen.
Med variation återkommer greppet, musiken spricker upp i friare spel, byggs lågmält upp till kraftfull i ett dynamiskt växelbruk.
Snabba Magnolia är möjligen mer traditionell i bruket av blås med vackert altsaxsolo av Joakim Rolandson … Men så växlar den tempo, Niclas Rydh spräcker harmonin med gott bistånd av Naoko Sakata, pianist i Wättrings kvartett.
Titelspåret Harvest är närmast ett stycke lyrik i parken, med fina stämmor i blåset och ett långt och skimrande vackert sopransaxsolo av Lisen Rylander Löve, som med bandet och inte minst kvartettens trumslagare Anna Lund arbetar sig upp till ett nytt crescendo där alla vill tala samtidigt. Och så tonar samtalet därefter hastigt ut.
A long way from home är det stycke jag tycker bäst om, med sin spröda och lite förströdda inledning av trumpetaren Staffan Svensson och pianisten Naoko Sakata. Den övergår förstås i en bredare och mer melodisk del där trombonisten Christer Olofsson tar över solistrollen.
Så där håller det på. Eleganta melodilinjer, ibland i cinemascope, av Wättring, avbrutet av glatt stök och muntra fribrytare som till exempel Alberto Pinton på baryton.
Jag misstänker att Bohuslän Big band trivs mycket bra med detta frisinnade sätt att göra musik. Det låter så.


Fler recensioner

Annonser