Fragile
Improviserad jazzpop

Seval

Fragile

Skivbolag: Found You Recordings/Plugged
Publicerad: 22 maj 2017

Om du inte upptäckt Seval så är det dags nu. Seval säger nämligen farväl med Fragile, kvintettens tredje och sista album. Och det är inte ens särskilt färskt, rent inspelningsmässigt. Vinylskivans sju spår spelades in i Pannhuset i Stockholm redan i november 2014. Det har alltså gått nästan lika lång tid sedan inspelningarna som mellan dem och gruppens själva bildande 2011.
Spelar roll. Musiken är det sannerligen inget fel på. För den imponerande sången svarar röstkonstnären Sofia Jernberg, som vi känner från Fire! Orchestra och som nyligen charmade självaste Hailu Mergia vid ett gemensamt framträdande på Fasching. Bakom – eller snarare runt – henne en trasigt vacker kammarjazzpop från idel ädel improvisationsadel. David Stackenäs plockar så där på gitarren som bara han kan medan Chicago-bon Fred Lonberg-Holm hakar på med eller utan stråke – eller om det är tvärtom. För det är ju faktiskt den sistnämnde amerikanen som står för all musik och text på Fragile.
Flitige Patric Thorman spinner på kontrabasen och Emil Strandberg ger första hjälpen till sin trumpet. Det är som fyra musikeress med varsin metaforisk hartsfiol, fast hela tiden med stringens och styrfart. Vare sig musiken är övervägande vacker och melankoliskt melodisk som i How can we, eller nästan humoristisk i sitt upprepande av fraser som I am not worried. Mörker och disharmoni lurar hela tiden runt hörnet; musiken tycks söka sin upplösning. Ur det bräckta sipprar nytt, friskt syre in.
Skivans titel kommer närmast sitt logiska uttryck i den stillsamt stormande I worry. Är det något jag inte oroar mig för så är det huruvida vi kommer att höra av dessa inspirerande musiker igen. Men då blir det i andra sammanhang.