Skivrecension

Gränsöverskridande

Maurice Louca

Elephantine

Skivbolag: Northern Spy/Sub Rosa
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 12 Mar 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Maurice Louca är svår att placera in i ett fack. Med tentaklerna djupt inne i Kairos experimentella scen rör han sig i olika musikaliska riktningar. Det mest spännande jag hört med honom är fortfarande solodebuten Benhayyi Al-Baghbaghan från 2014 där han förenar elektronisk musik, arabisk musikhistoria och hiphop på ett högst eget sätt. Jag har även hört och sett den egyptiske musikern i gränsöverskridande konstellationer som Alif, The Dwarfs of East Agouza och Karkhana. Och, inte minst, med sångerskan Nadah El Shazny som även är med här, när Maurice Loucas egyptiska krets möter en bunt skandinaviska och italienska musiker.
Jazzen finns där på Elephantine, mer än i andra Louca-projekt, tydligast när blåsarna Isak Hedtjärn, Rasmus Kjaergård Lund, Anna Högberg och Piero Bittolo är i förgrunden som på spräckiga Laika och One more for the gutter. Även vibrafon tar stor plats liksom oud, medan huvudpersonen Maurice Louca spelar gitarr och piano. Den inledande The Leper befinner sig ganska nära Goran Kajfes subtropiska sound.
Ibland tycker jag att jazzen tar över för mycket, samtidigt som det — till stora delar — är ett lyckat och dynamiskt möte. Mest personlig är The palm of a ghost, med El Shazny på sång, och den redan nämnda Laika där de olika bitarna faller in i varandra.