Skivrecension

Experimentell världsmusikalisk kammarkvartett

Third Ear Band

Elements 1970-1971

Skivbolag: Esoteric
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 27 Feb 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Third Ear Band måste ha varit det mest udda bandet på den progressiva rocketiketten Harvest. De började visserligen som ett rockband, men efter det att de blev bestulna på instrumenten efter en konsert lade man om riktningen och blev en akustisk kvartett med sättningen handtrumma, oboe, fiol och cello.

De hämtade influenser från Orienten och var i princip ett världsmusikband, innan begreppet fanns. Men musiken har även inslag av kammarmusik, psykedelia och jazz och var till stora delar improviserad eller utgick från improvisationer. Soundmässigt ligger Third Ear Band nära tyska Popol Vuh, huvudsakligen genom den ledande oboen, men understödd av drones och en enveten handtrumma.

1970 var Third Ear Bands mest intensiva år. De turnerade flitigt i Storbritannien och på kontinenten och släppte sitt andra album, självbetitlad men allmänt kallad Elements, på grund av de fyra långa hypnotiska spåren, Air, Earth, Water och Fire.

Albumet finns ommastrat på första cd:n av tre i den spännande utgåvan Elements 1970-1971, som också innehåller sex spår från olika BBC-sessions och musiken till den tyska filmen Abelard & Heloise, en historisk berättelse från medeltiden om förbjuden kärlek; här är musiken mer strukturerad och likheten med Popol Vuh som starkast.

I slutet av 1970 började Third Ear Band att spela in uppföljaren till Elements, en skiva som skulle heta The dragon wakes. En elgitarr hade tillkommit, liksom elbas, ett trumset och sång. Det fanns planer att byta namn till The Third Electric Ear Band. Musiken är mörkare men även här är den mer strukturerad och påminner om grupper som Soft Machine och de tyska kosmiska krautrockbanden. Inspelningarna lades dock av olika skäl på hyllan och gör här sin officiella och minst sagt fascinerande debut.