Disques Debs International Volume 1
Guldkorn från Martinique och Guadeloupe Lira Gillar

Diverse

Disques Debs International Volume 1

Skivbolag: IK7/Strut
Publicerad: 21 nov 2018

Det är inte så länge sedan Strut gav ut franskspråkiga samlingar med svängig 1960-70-talsmusik från Mauritius och Réunion. Ömusiken på Disques Debs International vol 1 är inte en ögonöppnare av samma dignitet som de ovan nämnda skivorna – låtarna kommer från Karibien, en välkänd tummelplats för kulturer med en rik musiktradition – men jag blir ändå häpen över att det producerades så mycket skivor på Martinique och Guadeloupe, hemmaplan för musikern och affärsmannen Henri Debs som i slutet av 1950-talet utvidgade sin verksamhet och även startade ett skivbolag.
Det sjungs på spanska också, men i huvudsak är det franskan som gäller på de tjugo utvalda spåren, som sträcker sig fram till tidigt sjuttiotal. Givetvis finns det paralleller med musik från närliggande områden, som Haiti, Dominikanska Republiken, Kuba och Puerto Rico. Kongobandet Ry-Co-Jazz, som flyttade till Martinique, dyker upp, liksom en och annan haitier, jag diggar en merengue med Remy Mondey, blir på gott humör av Geno Exile och superstjärnorna Les Aiglons, många kubansk-liknande låtar och Antillernas egna genre, biguine, eller biguine kombass som Henri Debs kallade musiken.
De flesta låtarna spelades in i en liten studio i Pointe-a-Pitre, den största staden i Guadeloupe. När det var större band hyrde man in sig på en biograf i närheten. Henri Debs själv spelade på en hel del låtar, med egna band, och som kompmusiker. Förutom den kommersiellt inriktade latinmusiken gavs det även ut skivor med gwo ka, sång- och slagverksmusik. Låten som finns med på samlingen har endast sång och handklapp, den härstammar från tiden när de franska plantageägarna förbjöd trummor. Kolonialtiden blir närvarande. Öarna är för övrigt fortfarande franskt territorium. Bisarrt.