Skivrecension

Cheol-Kkot-Sae
Koreanskt

Okkyung Lee

Cheol-Kkot-Sae

Skivbolag: Tzadik
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 9 okt 2018

Dela den här recensionen:

Den koreanska cellisten Okkyung Lees senaste projekt är väldigt ambitiöst. Ett enda 44 minuter långt musik­stycke där Lee med ensemble utforskar koreansk tradition i nya klangdräkter. Okkyung Lee har bistånd av fingertoppskänsligt valda samarbetspartners som norska Lasse Marhaug (ni får kolla era skivomslag med Sunn O))), Ken Vandermark och Mats Gustafsson) på diverse elektroniska instrument, engelsmannen John Butcher på saxofoner och engelsmännen John Edwards på kontrabas samt Ches Smith på trummor, slagverk och vibrafon. Ihop med dessa skapar Okkyung Lee sällsam musik där det komponerade möter improvisation och noise. Samtidigt finns den traditionella koreanska musiken hela tiden där som en orubblig klangbotten. Vilket understrykes av medverkan från Jae Hyo Chang på koreanska slagverk och Song Hee Kwon på berättande, så kallad pansori-sång.
Cheol-Kkot-Sae är en liveupptagning från 2016 års festival i den lilla tyska staden Donaueschingen. Den kräver koncentration av lyssnaren. Möjligen en av detta Liranummers smalaste utgåvor men väl värd att utforska för den äventyrligt sinnade.


Fler recensioner

Annonser