Breksja
Hardingens traditionsspel

Øyvind Brabant

Breksja

Skivbolag: Etnisk Musikklubb
Publicerad: 11 mar 2019

Det norska spelet på hardingfela är djupt förankrat som uttrycksform och är en folkmusikalisk specialitet. Instrumentets intensiva och påverkande klang har sin särskilda lockelse och repertoar. Medljudande understrängar förstärker felans karaktäristiska mångljud och bordunbakgrund.
Bakom den traditionella folkmusikens låtspel finns en väl bevarad historik som förs vidare genom generationer av spelmän. Det är dokumentära och anekdotiska berättelser om föregångare, namn, platser, musikmiljö och låtarnas ursprung.
Så presenteras också den norske spelmannen på hardangerfela Øyvind Brabant, som nu efter tjugo års uppehåll ger ut sin solo-cd Breksja med traditionsslåttar från hemtrakterna i Hallingdal. Hans hardingspel började under tidiga år och har utvecklats under ett långt och ännu pågående spelmansliv där han numera ses som nestor. Trots sin framgångsrika spelkarriär har han under alla år kombinerat sitt spelmansliv med vanligt arbete.
Den komplexa speltekniken har utvecklats under århundraden och ett slags hardingkultur kan sägas ha uppstått, ofta med geografiskt knutna variationer i slåttespelet. Källan till Øyvind Brabants stora förtrogenhet med ett levande traditionellt låtspel finns främst i Hallingdals lokala musikgemenskap där hardingspelet har många utövare och där ett äldre låtmaterial finns. I sitt karaktäristiska spelsätt som solospelman har han en rak och drivande stil där takt och rytmik ger ett lugnt melodiskt flöde. I hans trygga framtoning som spelman av den gamla skolan präglas hans hardingspel av rena tydliga melodilinjer med tyngd och variation. Hardingsmusikens skimmer av tidlöshet ger slåttemusiken en stark identitet som står stark även in i nyare folkmusikaliska sammanhang.