Skivrecension

Framtidsfolk

Ultra

Archeofuturism

Skivbolag: Egen utgivning
Recenserad av: Luise Rube

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Nyckelharpisten Benjamin Teitelbaum är samma person som har gett ut den omdiskuterade avhandlingen Lions of the North i vilken han diskuterar kopplingarna mellan nordisk folkmusik och högerextremism. Tillsammans med Olof Göthlin (fioler) och Nathan Hall (elektronik) utforskar trion Ultra en väg där det folkliga uttrycket söker sig till en framtidsvision genom en musikform de själva beskriver som ultra-arkaisk och ultra-futuristisk. Musiken och hela projektet känns genomtänkt. Traditionella låtar representerar det gamla medan elektroniska inslag får stå för det nya, futuristiska. Framtidskänslan blir väldig tydlig redan i första låten då en brudmarsch börjar helt traditionellt men genom elektroniken mer och mer omvandlas till något som först bara låter udda men snart även kaotiskt och till och med lite ångestfullt. Några låtar har inga traditionella element alls, andra däremot element från allmogekultur som kyrkklockor och hästskällor. Kan skivan ses som en musikalisk spegelbild av Teitelbaums avhandling?