Skivrecension

Nedskalad gitarrvirtuos

Richard Thompson

Acoustic rarities

Skivbolag: Beeswing
Recenserad av: Lars Fahlin

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Richard Thompson är en av den brittiska folkrockens och folkmusikens obestridda gitarrmästare, både akustiskt och elektriskt. Det har hans femtio år långa karriär redan visat prov på, otaliga gånger. Här är ännu ett exempel, den senaste utgåvan på Thompsons egna Beeswing-etikett.
Acoustic rarities består som namnet antyder av ovanliga spår från Thompsons repertoar framförda i akustiska versioner. Av skivans sexton låtar är sex tidigare outgivna, resten har spelats in av andra artister och grupper, eller av Thompson själv, i betydligt annorlunda form:
Fairport Convention-favoriterna Sloth och Poor Will and the jolly hangman kommer från Full house, den sista FC-skivan Thompson var med på från 1970. Poor ditching boy är från Thompsons första soloalbum (1972) och End of the rainbow från Richard & Linda Thompsons första album; fina Rainbow over the hill spelades in av Albion band 1978, för en singel som aldrig gavs ut.
Thompsons kärlek för 1940-talsjazz kommer fram i pastischerna They tore the hippodrome down och Alexander Graham Bell. I must have a march hämtar kraft från Kurt Weill medan Seven brothers har formen av en medeltida ballad.
Gitarren är det genomgående instrumentet, men på flera spår har Thompson lagt på en extragitarr, en mandolin här, ett dragspel där. Arrangemangen går från intrikata till intressanta och adekvata, gitarrspelet är aldrig mindre än imponerande. Trots det känns utgåvan mest som kuriosa, i väntan på nästa “riktiga” album.