Redaktionsbloggen

Nubisk musik i fusion med samtiden

Alsarah live på Kutlurhuset i Stockholm. Foto Hélène Lundgren
_V4A3428 kopiawebbduo

Alsarah & The Nubatones
Kulturhuset Stadsteatern 20 april 2018

Alsarah & The Nubatones är kanske vad man kan säga ett band med sin musik i exil … I världens metropoler utvecklas och korsbefruktas många musikstilar som i många fall inte skulle ha skett i hemlandet, i vissa fall skulle det inte ens vara tillåtet. Musiketnolog som hon är, plockar hon påverkan från lite varstans men mestadels med rötterna i den sudanesiska och nubiska myllan.

Nubisk musik är lite speciell – en blandning av östafrikansk och arabisk musik är kanske den bästa beskrivningen. Lyssna till exempel på Hamza Al Din, Ahmed Munib, Abdel Gadir Salim eller kanske Rasha för att få en aning.

_V4A3452webbgruppAlsarahs version av nubisk musik är en fusion med samtiden i smältdegeln New York och framför allt basisten Mawuena Kodjovis (som också spelar mycket fin trumpet på en låt) ofta funkiga basspel driver musiken mot dansgolvet. Melodier och ornamentering sköts utsökt av en oud (spelad av Brandon Terzic) som ibland sticker iväg på jazziga och nästan rockiga utflykter. Bakom allt driver slagverkaren Rami El Aasser (mestadels på darbuka) musiken upp och ner i rytmiska vågor._V4A3325webbsolo

Alsarah själv är en bedårande karismatisk sångerska med pondus i både rösten och rörelserna. Backad av sin syster på kör blir sången framträdande och slingrar sig vackert och mäktigt runt melodierna.

I slutet av konserten kommer delar av publiken upp och dansar , oemotståndligt svängig som musiken är. Och ännu en gång är jag förvånad över att se så många tomma stolar i lokalen, den här konserten borde ha varit slutsåld sen länge!

text: Magnus Kjellberg
bild: Hélène Lundgren

_V4A3453webbpubilk

Annonser