Redaktionsbloggen

Klassisk indisk musik intar Södran i helgen

22 sep 2014

Nu på söndag den 28 september hålls den årliga Stockholm Sangeet Conference på Södra Teatern, med som alltid ett finsmakarmässigt urval av klassisk indisk traditionsmusik. Det där med konferens ska inte tolkas särskilt bokstavligt, även om mötesaspekten är central, men indiska musik- och dansfestivaler kallas ofta så och har kanske även en annan prägel än de musikfester vi är vana vid.
– Indiska festivaler bara pågår och pågår, de har ju en annan syn på tid – i synnerhet när det gäller musik, som får ta den tid den behöver, berättar Moa Danielsson–Grimstad, som är initiativtagare och producent för evenemanget som inspirerats av hur de indiska förebilderna ger publiken gott om ro och tid att sjunka in i musiken och dansen.
– Där kan en konsert vara från klockan fem på kvällen till nio nästa morgon. Och det var det där … flödet vi ville återskapa. I Sverige blir den här typen av arrangemang ofta dels för korta, dels lätt exotiserande – var är ormtjusaren liksom?
Sangeet betyder musik helt enkelt, och den musiker som Moa personligen är gladast att ha fått hit i år är indiern Kamal Sabri Khan som spelar sarangi.
– Sarangi är ett stråkinstrument klätt i getskinn och man säger att det är det instrument som är mest likt den mänskliga rösten. Det kan vara otroligt klagande och vackert och är alldeles enormt krävande att lära sig. Man spelar med nagelbanden och de som spelar får helt förstörda händer. Det finns inte många som behärskar det längre men nu har vi alltså lyckats boka en av de allra bästa.
Om man nu är total gröngöling i ämnet – vilket inslag i programmet rekommenderar du då att börja med?
– Det är kanske Sri Somnath Roy Group, som vi fick hit tack vare ett stöd från indiska ambassaden. De spelar en slags fusion mellan nordindisk och sydindisk musik, så det blir lite av varje och så är det flera olika instrumentalister som spelar tillsammans, vilket är rätt ovanligt i indisk musik. Bandledaren Somnath Roy spelar på lerkrukan ghatam, typisk för sydindisk karnatisk musik, men ensemblen rymmer även tablas, sitar, bansuriflöjt och sång. Det är otroligt spännande!

Patrik Lindgren

PS: På bilden ser vi Sudeshna Bhattacharya, ett av festivalens stora namn, med sin sarod.


Fler recensioner

Annonser