Redaktionsbloggen

Goran Kajfes Subtropic Arkestra live på Södra Teatern i Stockholm 7 april

Trumpetaren Goran Kajfeš och hans arkester har nyligen släppt skivan The reason why vol 1 som innehåller covers på några artister som inspirerat honom, med fokus på psykedelia, och den här konserten fokuserade på det materialet. Regelbundna läsare minns kanske att undertecknad hyllade den skivan i recensionen i årets första Lira-nummer, så mina förväntningar var mycket höga inför konserten. Dock höll sig inte Subtropic Arkestra denna kväll ens i närheten av samma nivå som på skivan. De överträffade den, och det med råge! På skivan känns låtarna verkligen inte återhållna, men live fick de nio musikerna fullt spelrum. Intensitet är bara förnamnet… 
Det psykedeliska fick större utrymme, inte minst tack vare Kajfeš ofta delay-indränkta trumpet och genom att Jesper Nordenström fyllde sina långa orgelsolon med mixtrande med diverse effektboxar.
Johan Berthlings blytunga elbas fick ständigt golvet att vibrera, och trummisarna Johan Holmegard och Lars Skoglund turades om att släppa lös smattrande kaskader medan den andre höll ett något mer återhållsamt groove. De fyra blåsarna, förutom Kajfeš också trombonisten Mats Äleklint och rörblåsarna Jonas Kullhammar och Per Ruskträsk Johansson, är briljanta solister, men många av låtarna bygger även på deras gemensamma blåsriff. Musiken är i original hämtad från vitt skilda artister som Bo Hansson, Soft Machine, Cluster och Edip Akbayram, men Goran Kajfeš har genom skickliga arrangemang gjort den till sin.
Konserten pågick i ungefär två timmar, nästan hela tiden med en minst sagt öronbedövande hög ljudvolym, och när jag lämnade Södra Teatern kände jag mig smått vimmelkantig och mörbultad, och väldigt, väldigt glad. Ska ni bara gå på en enda konsert under 2013 är Subtropic Arkestra ett utmärkt val!
Rasmus Klockljung


Annonser